گردشگری و بومگردی | بلاگ

گردشگری و بومگردی

ساخت وبلاگ

امکانات وب

مکان های گردشگری رامسر به تهران

مکان های گردشگری رامسر به تهران

در این مقاله قصد داریم شما را  با مکان های گردشگری مسیر رامسر به تهران آشنا کنیم، پس با چترآتا همراه باشید تا در مورد این مکان های گردشگری زیبا بیشتر بدانید .

 

مسیر رامسر به تهران

 

برای سفر از رامسر به تهران ، ابتدا از مسیر جاده کناره و ساحلی استان مازندران با گذر از شهرستان های رامسر و تنکابن به چالوس می رسیم ، سپس به سمت جنوب و رشته کوه سر به فلک کشیده البرز حرکت می کنیم و وارد جاده چالوس به کرج شده و در این مسیر از جاذبه های کوهستانی اش لذت می بریم . در این مسیر روستاهایی کوهستانی همچون سیاه بیشه و آسارا هم قرار دارند . راه خود را تا شهر کرج ادامه داده و پس از آن به سمت شرق حرکت کرده و به سمت کلانشهر تهران روانه خواهیم شد ، البته به تازگی آزادراه تهران – شمال افتتاح شده که موجب کوتاه تر شدن این مسیر گردیده است و قبل از رسیدن به آسارا می توانید وارد این آزادراه شوید و بدون آنکه به سمت کرج بروید ، مستقیما وارد بزرگراه همت شده و وارد این کلانشهر شوید. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در منطقه رامسر می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

 

جاذبه های گردشگری مسیر رامسر به تهران

 

آب های گرم معدنی سادات محله رامسر

 

بسیاری از گردشگران به علت دارا بودن رامسر از آب های گرم معدنی به این منطقه باصفا مسافرت می کنند تا علاوه بر لذت سفر از خاصیت درمانی این آب ها استفاده کنند. بخش های گسترده ای از مرکز شهر رامسر به آب های گرم معدنی اختصاص یافته است. آب های گرم رامسر در نزدیکی ساحل دریا قرار دارند. چند وان و استخر آب گرم معدنی در شهرهای کتالم و سادات محله وجود دارد که بیماریهای پوستی، رماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی را درمان می کند. سادات محله در گذشته به نام های معاف محله وسید محله شهرت داشته و به داشتن چشمه های آب گرم معدنی مشهور بوده است.

 

پارک ملی خشکه داران

 

این پارک در کیلومتر 30 محور تنکابن به چالوس در حد فاصل نشتارود و شهرستان عباس آباد در کنار جاده واقع شده و تنها 120 متر با دریا فاصله دارد. این منطقه حفاظت شده به عنوان تنها جنگل جلگه ای و بکر و از آخرین بازمانده های اکوسیستم های جنگلی جلگه ای شمال ایران با مساحت تقریبی 2 میلیون و 600 هزار متر مربع به شمار می رود. انواع مختلف گونه های جانوری و گیاهی مانند توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است، سه قلو انجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیکلی یا کرات خرمندی، لرگ، ملج، انواع مهم شمشاد، ازگیل جنگلی و یاس وحشی در این پارک وجود دارد. گونه های متنوع و فراوان جانوری نیز از قدیم در آن می زیستند و در حال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی نظیر شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مثل حواصیل خاکستری، قره، غاز، مرغابی ها، دار غاز باکلان، اگوت بزرگ و کوچک است. در حاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران را به نمایش گذارده و همواره مورد استقبال محققان و دانش پژوهان است.

 

ساحل متل قو سلمانشهر

 

سلمانشهر یکی از شهرهای استان مازندران در ایران است. سلمانشهر با جمعیت ۱۳۵۰۰ نفر در ۲۰ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۴۱ درجه و ۳۶ دقیقه عرض شمالی واقع شده است و از نظر آخرین تقسیمات کشوری واقع در((تنکابن قدیم)) شهرستان عباس‌آباد فعلی و بخش سلمان‌شهر می‌باشد. سلمانشهر از شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته کوه البرز از مشرق به شهر کلارآباد و از مغرب به شهر عباس‌آباد منتهی می‌گردد. مساحت این شهر بالغ بر۷۵۰ هکتار است و در فاصله ۱۹۴ کیلومتری غرب ساری(( مرکز استان)) و ۲۱۶ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. متل قو 30 کیلومتری شرق تنکابن در مسیر ارتباطی تنکابن به چالوس واقع شده است . سواحل دریای متل قو ضمن اینکه هر ساله میلیون‌ها نفر از جهانگردان داخلی را به خود جذب می‌نماید مورد توجه جهانگردان خارجی نیز می‌باشد. علت جذابیت سواحل متل قو را در اعتدال آب و هوایی و ریزش فراوان باران می‌دانند که باعث گردیده منطقه از پوشش گیاهی غنی برخوردار گردد و تراکم درختان و دامنه‌های سلسه جبال البرز چشم‌انداز طبیعی بسیار زیبایی در کرانه دریا بوجود آورده است.

 

از بهترین محدوده‌های ساحلی متل قو(سلمانشهر) که قابلیت توریستی فوق‌العاده  دارند می توان از سی سرا،  تازه آباد، جمشید آباد، اسبچین و دو  پلاژ ساحلی مرکز شهر متل قو(سلمانشهر) نام برد. بدلیل مجاورت با دریا و داشتن ساحل ماسه ای مناسب در سمت شمال که منبع پرورش با کیفیت ترین ماهیان خاویاری است و فاصله اندک بین دریا و کوه، جنگل زیبا در سمت جنوب نقش تفرجگاهی قـوی دارد. متل قو با 9 کیلومتر طول و 7 کیلومتر عرض که عرض آن از کنار ساحل دریا آغاز و تا دامنه البرز و نزدیکی غار استثنایی بنام غار دانیال ادامه دارد. وجود دریای خزر در تمامی نواحی شمالی شهر و ارتفاعات ییلاقی و دامنه زیبای البرز در نواحی جنوبی شهر، جـذابیت این منطقه  را دو چندان کرده است.

 

نمک آبرود

 

شهر توریستی نمک آبرود که در دوازده کیلومتری غرب چالوس واقع شده قسمتی از اراضی منطقه را با وسعت تقریبی 650 هکتار در بر می گیرد . حد شمالی این اراضی را دریای خزر و حد جنوبی آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشکیل داده است . وجود پارک های جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی این مجموعه با وسعت تقریبی 200 هکتار مناظر بدیعی را در این قسمت از اراضی به وجود آورده است . ضمن آنکه در جنوب این اراضی دامنه کوه مدوبن به صورت جنگلی فشرده و با جاذبه های بصری فوق العاده واقع شده است . در حاشیه جنوب شرقی شهرک ، مرتفعترین تله کابین کشور، قراردارد . این تله کابین منحصر به فرد در سال 1372 با تلاش کارشناسان ایرانی احداث و به بهره برداری رسیده است . این تله کابین بازدیدکنندگان را در مدت 12 دقیقه در ارتفاع 970 متری به قله کوهستان مدوبن با اشراف بر منظره زیبای پانورامای جنگل و دریای خزر می رساند . از دیگر امکانات رفاهی جهت استفاده گردشگران می توان به دریاچه مصنوعی با پدالو ، زمین تنیس ، پیست دوچرخه سواری خانمها و آقایان ، زمین اسکیت ،پاور هنگ گلایدر و اسکای واکر ، شهر بازی کودکان ، پرواز با هواپیمای دو نفره ، مراکز خرید ، رستورانها ، غرفه های بوتیک لباس و صنایع دستی ، فرش ، لباسهای چرم ، عکاسی ، آرایشگاه و سرانجام مرکز تفریحی ساحل دریا اشاره کرد .

 

دریاچه ولشت

 

در شمال شرق کلاردشت و جنوب غرب شهر چالوس دریاچه ای به نام دریاچه ولشت قرار دارد که موقعیت آن کوهستانی و 25 کیلومتری جاده چالوس نزدیک به مرزن آباد واقع است، همچنین علم کوه در قسمت جنوب غرب این دریاچه قرار دارد. یکی از دریاچه های آب شیرین ایران دریاچه ولشت نیز می باشد. زمین هایی با خاک های فرسایشی و رانشی دریاچه ولشت را در برگرفته است که وسعت آن 150000 متر مربع و عمق آن 20 متر می باشد. حدودا 3 میلیون متر مکعب میزان حجم آب این دریاچه است که منبع آن از نزولات جوی و چشمه های جوشان میان دریاچه می باشد این دریاچه فاقد آب سرریز است و فقط سطح آن در حال بالا و پایین آمدن است. نام این دریاچه در لیست 10 دریاچه آب شیرین کشور قرار دارد باید بدانید این منطقه محیط زندگی مناسبی برای بسیاری از آبزیان و پرندگان است. به دلیل قرار گرفتن دریاچه ولشت در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان و قرار گیری آن در میان گودال بزرگی از تپه های کم ارتفاع از دید پنهان است.

 

غار یخ مراد

 

غار یخ مراد یکی از نمونه های بی نظیر در ایران به شمار میرود که در شهرستان کرج، بخش مرکزی و در 4 کیلومتری جنوب گچسر واقع شده است و درواقع یکی از جاهای دیدنی جاده چالوس به حساب می آید. این غار یکی از پرپیچ و خم ترین غار های ایران است که دریچه ی محل ورود غار در ارتفاعات مرتفع کوه های منطقه واقع شده است و مسیر آن دارای شیب زیادی است به طوریکه وارد شدن را کمی مشکل میکند. دهانه ی غار 3 متر پهنا و 8 متر ارتفاع دارد. سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه آب تا عمق 30 متر از قسمت های مختلف این غار می باشند. در آغاز ورود به یک تالار سنگلاخی 12 در 18 متر و به ارتفاع 6 متر می رسیم، چیزی که در آغاز ورود جلب توجه می کند تخته سنگی گود و صیقل داده است که گودی آن حکایت از جریان طولانی مدت آب اسید دارد. در ماه اسفند ماه و فروردین ماه شاهد زیباترین قندیل ها در غار یخ مراد هستیم.

منبع: مجله چتراتا

گردشگری و بومگردی...
ما را در سایت گردشگری و بومگردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نازنین احمدی بازدید : 164 تاريخ : دوشنبه 29 دی 1399 ساعت: 22:18

انواع بوم گردی

انواع بوم گردی

در این مقاله قصد داریم به انواع بوم گردی را معرفی کنیم . امید آن است که مطالب مفیدی در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهیم ، پس با چترآتا همراه باشید تا در مورد بوم گردی یا اکوتوریسم و انواع آن بیشتر بخوانید .

 

 بوم گردی یا اکوتوریسم

 

بوم گردی به گردشگری گفته می‌ شود که به قصد دیدنِ یک منطقه و جاذبه‌های اطراف به سفر می‌رود تا دنیا را کشف کند، طوری که به محیط طبیعی منطقه آسیب نرسد. اغلب این تعریف شامل افرادی می شود که علاقه مند به طبیعت گردی هستند. بوم گردی به معنای علمی آن صرفا مختص به کشور ایران نیست. بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی با ساخت و توسعه خانه های روستایی به دنبال ترویج این مفهوم در بین گردشگران هستند. بوم گرد علاقه مند هست تا در قالب یک سفر طبیعت گردی یک یا چند روزه، زندگی به سبک مردمان بومی را در خانه های خشتی، چوبی، کاهگلی و سنگی تجربه کند. رونق یافتن بوم‌گردی به دهه ۷۰ میلادی برمی‌گردد. در آن دوره تقاضای سفر افزایش یافت و مردم علاقه شدیدی به گردش در طبیعت پیدا کردند. در آن دوره چند سازمان و شرکت شروع به ساماندهی و برنامه‌ریزی تورهایی به سبک اکوتوریسم کردند. سبک سفر بوم گردی ابتدا در کشورهای اروپایی رواج پیدا کرد و بعد از آن در سایر نقاط دنیا گسترش یافت. برای اجاره و رزرو اقامتگاه بوم گردی در سراسر ایران می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

 

 

انواع بوم گردی

 

بوم گردی در شرایط مختلف و با توجه به سلیقه و هدف گردشگر به انواع مختلفی دسته بندی می شود که ما در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

 

بوم گردی اقلیمی

 

بوم گردی اقلیمی به معنای گردش و بازدید از محیط زیست با توجه به شرایط آّب و هوایی آن محیط می باشد. توجه داشته باشید که توریست ها و گردشگران دارای علایق و سلایق بسیار مختلفی دارند به طوری که برخی از آنها علاقه مند به شرایط اقلیمی بسیار گرم و خشک، برخی علاقه مند به شرایط اقلیمی سرد و کوهستانی و برخی نیز به شرایط آب و هوایی معتدل هستند. همین سلایق های مختلف سبب شده تا امروزه شاهد برگزاری تورهای بسیار مختلفی از بوم گردی اقلیمی را مشاهده کنیم و گردشگران و توریست ها می توانند با شرکت در یکی از انواع بوم گردی اقلیمی به راحتی از مناطق مورد نظر خود و دست نیافتنی بازدید داشته باشند. گردشگران می توانند با با شرکت در بوم گردی اقلیمی از مناطق بسیار بکر و شرایط اقلیمی فوق العاده برخوردار باشند و بهترین و بی نظیرترین لحظات را در این مناطق تجربه کنند. شما نیز می توانید در اولین فرصت به دست آمده در یکی از برنامه های بوم گردی اقلیمی شرکت نموده و از دورترین و ناشناخته ترین مناطق کشور و جهان بازدید داشته باشید. البته تغییرات اقلیمی و شرایط آّب و هوایی از مهمترین و اساسی ترین رکن های بوم گردی اقلیمی به شمار می آید که بایستی قبل از سفر خود به این موارد توجه لازم را داشته باشید.

 

اهداف بوم گردی اقلیمی

 

بوم گردی اقلیمی نیز مانند سایر انواع بوم گردی اهداف بسیار خاص و ویژه ای را دنبال می کند که بی شک هر کدام از این اهداف می تواند سهم بسیار بزرگی را در پیشرفت صنعت توریسم و اشتغال زایی ایفا کند. از مهمترین و بی نظیرترین اهداف بوم گردی اقلیمی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

دنبال کردن تمام گام های توسعه پایدار ، حفظ منابع طبیعی ، فرصت به وجود آمدن شغل برای مردمان محلی ، فرصت آشنا شدن با فرهنگ های بسیار مختلف و حفظ فرهنگ محلی ، کمک به حفظ و محافظ از لایه ی اوزون .

 

بوم گردی ساحلی

 

یکی از مهمترین بخش های اکوتوریسم، بوم گردی ساحلی می باشد که در این جنبه از گردشگری، گردشگران و توریست ها می خواهد از مناطق و سواحل دست نخورده و بکر بازدید داشته باشند و با توجه به تمام اهداف بوم گردی یک سفر بسیار هیجان انگیز و منحصر به فردی را تجربه کنند. توجه داشته باشید که امروزه بسیاری از سواحل در کشور ما و همچنین در کل جهان دچار تخریب و آسیب های بسیار زیادی واقع شده اند که همین امر نیز سبب شده است تا شاهد از بین رفتن صد ها گونه گیاهی و جانوری در بسیاری از مناطق جهان باشیم به همین جهت، مسئولان اجرای بوم گردی سعی بر آن دارند تا علاوه بر استفاده بهینه از سواحل جهان، گام های بزرگی را نیز در جهت حفظ و نگهداری آنها بردارند. در سال های اخیر شاهد رشد بوم گردی ساحلی در بسیاری از کشورهای جهان هستیم که بی شک اگر مسئولان مربوط به صنعت گردشگری نتوانند پیشگیری های لازم را انجام دهند بی شک در کوتاه ترین زمان ممکن تمام سواحل جهان با خطر از بین رفتن مواجه خواهند بود.

 

بوم گردی ساحلی در ایران

 

بوم گردی ساحلی هدف خود را مبنی بر حفاظت از محیط زیست و سواحل نهاده است به این شکل که گردشگران و توریست ها بدون رساندن کوچکترین آسیب به دریا و ساحل آن بتوانند از زیبایی های بهره مند شوند. در کشور ما نیز تبلیغات و فرهنگ سازی های بسیار زیادی در حوزه بوم گردی ساحلی صورت گرفته است به طوری که همین فرهنگ سازی ها سبب شده است تا بسیاری از گردشگران و توریست ها علاقه مندی زیادی را برای شرکت در بوم گردی ساحلی از خود نشان دهند. امروزه شما می توانید اقامتگاه های بوم گردی ساحلی بسیار زیادی را در شهرهای بندری مشاهده کنید که در بسیاری از روزهای سال مملو از گردشگران داخلی و خارجی می باشند. مدیریت برنامه ریزی بوم گردی ساحلی نیز سعی بر آن دارد تا با پیاده کردن استراتژی های بسیار صحیح و به جای خود توجه گردشگران را از سراسر کشور و جهان به سوی سواحل بکر و دست نخورده جذب کرده و از پتانسیل های موجود نهایت بهره مندی را داشته باشد. یکی از مهمترین عوامل دیگر که می تواند آسیب جدی را به سواحل وارد کند ساخت و سازهای بی رویه می باشد که سازمان شهرسازی و شهرداری بایستی به این موارد رسیدگی کامل را داشته باشند.

 

بوم گردی کوهستانی

 

بوم گردی کوهستان یکی از مهمترین و پرطرفدارترین انواع بوم گردی به شمار می آید که امروزه در سراسر کشورهای جهان مورد توجه بسیاری از گردشگران و توریست های ماجراجو واقع شده است. بوم گردی کوهستان یکی از نزدیک ترین ارتباط ها را با طبیعت و محیط زیست دارد و گردشگرانی که در بوم گردی کوهستان شرکت می کنند می توانند از نزدیک با طبیعت سازگاری لازم را داشته و از نزدیک گونه های مختلف گیاهی و حیوانی را مورد مشاهده قرار دهند. امروزه در سراسر کشورهای جهان شاهد برگزاری انواع بسیار متنوعی از بوم گردی کوهستان هستیم به طوری که شما نیز اگر قصد دارید در بوم گردی کوهستان شرکت کنید می توانید یکی از این تورها را بازدید از بکرترین و ناشناخته ترین کوهستان های جهان رزرو نمایید. در نظر داشته باشید که بوم گردی کوهستان در مقایسه با دیگر انواع بوم گردی نیاز به انرژی بسیار بالا و سلامت جسمانی زیادی می باشد به طوری که گردشگران در بوم گردی کوهستان مجبور خواهند بود تا مسیرهای طولانی را کوهنوردی کرده و با سختی های بسیار زیادی مواجه شوند. بازدید از معروف ترین و باشکوه ترین کوهستان جهان نیز از دیگر مهمترین فعالیت ها در بوم گردی کوهستان به شمار می آید.

 

اهداف بوم گردی کوهستان

 

بوم گردی کوهستان در اصل یکی از سخت و حساس ترین وظایف را به عهده دارد چرا که رابطه ی این نوع از بوم گردی با محیط زیست بسیار نزدیک می باشد و به همین جهت نیز مسئولیت های بسیار زیادی را نیز بایستی انجام دهد. از مهمترین و اصلی ترین اهدافی که بوم گردی کوهستان می تواند دنبال کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

توسعه پایدار ، آشنای با کوهستان های دور افتاده و دست نیافتنی جهان ، حفظ منابع طبیعی زیست محیطی ، آشنایی با انواع گونه های گیاهی و حیوانی ، آشنایی با فرهنگ های مختلف ، هموار ساختن راه های گوناگون برای بازدید سایر گردشگران از کوهستان ها ، ارائه اطلاعات بسیار جالب و مهم از مناطق بکر کوهستان های مختلف .

 

بوم گردی جنگلی

 

بوم گردی در جنگل یکی از جنبه ها و انواع بوم گردی یا اکوتوریسم به شمار می رود که در گردشگران و توریست ها با شرکت در آن سعی بر بازدید از جنگل های بسیار زیبا و بی نظیر کشور خود و جهان را دارند. توجه داشته باشید که جنگل ها از مهمترین سرمایه های ملی یک کشور به شمار می آید و به همین جهت دولت های مختلف حساسیت های بسیار بالایی را برای حفاظت از آن از خود نشان می دهند. بی احتیاطی و عدم توجه به بسیاری از نکات در حین بوم گردی جنگل می توانند سبب نابودی بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری شود و این یعنی برهم زدن تعادل حاکم بر محیط زیست خواهد بود. بوم گردی جنگل نیازی به انرژی بسیار بالا و قدرت جسمانی فوق العاده ندارد و به همین جهت امروزه بسیاری از گردشگران و توریست ها به دنبال شرکت در بوم گردی جنگل هستند تا بتوانند از این طریق از زیباترین جنگل های جهان بازدید داشته باشند. بوم گردی جنگل رابطه تنگاتنگی را با سایر انواع بوم گردی دارد و به همین جهت در داشتن اهداف بسیار مشابه هم می باشند.

 

اهداف بوم گردی جنگل

 

بی شک بوم گردی جنگل نیز به دنبال رسیدن به اهدافی مانند سایر اشکال بوم گردی می باشد که از مهمترین اهداف بوم گردی جنگل می توان به مواردی از جمله زیر اشاره داشت:

 

توسعه پایدار ، حفاظت از محیط زیست ، آشنایی با انواع گونه های گیاهی و جانوری ، آشنایی با بکر ترین سرمایه های ملی در ایران و جهان ، اشتغال زایی و هموار نمودن راه جنگل ها برای بازدید سایر گردشگران .

 

توجه داشته باشید که اگر شما نیز به دنبال شرکت در بوم گردی جنگل هستید بایستی به تمام اهداف این جنبه از گردشگری توجه ویژه ای را داشته باشید تا بتوانید به راحتی یک سفر هیجان انگیز را تجربه کنید.

 

بوم گردی آب های معدنی و آب های گرم

 

یکی از مهمترین اشکال بوم گردی، بوم گردی آب های معدنی و آب های گرم می باشد که در سال های اخیر بسیاری از گردشگران علاقه مندی زیادی را برای این شکل از بوم گردی از خود نشان می دهند. توجه داشته باشید که وجود آب های معدنی و گرم در بسیاری از مناطق جهان سبب شده تا بهترین گزینه برای سفر گردشگران به شمار بیاید به همین جهت در کنار هر آب معدنی و چشمه آبگرم بایستی به دنبال یک گروه از گردشگران بوم گردی باشیم. کشف آب های معدنی و آب های گرم در کل جهان می تواند علاوه بر توسعه بوم گردی، راه خوبی برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز باشد. بوم گردی آب های معدنی و آب های گرم نیز اهداف بسیار خاصی را دنبال می کند که گردشگران علاقه مند در این حوزه بایستی بتوانند این اهداف را درک کرده و با هدفمندی در آن شرکت داشته باشند تا از این طریق بتوانند به راحتی در کنار هم گروهان خود از بکر ترین و دوردست ترین نقاط جهان بازدید داشته باشند.

 

اهداف بوم گردی آب های معدنی و آب های گرم

 

از مهمترین اهداف بوم گردی آب های معدنی و آب های گرم می توان به موارد زیر اشاره کرد: دنبال کردن آیتم های توسعه پایدار ، حفظ و محافظت از محیط زیست ، حفظ منابع طبیعی ، درمان بسیاری از بیماری های پوستی ، آشنایی با فرهنگ های جدید ، آشنا شدن با مناطق بکر و دست نخورده .

منبع: مجله چتراتا

گردشگری و بومگردی...
ما را در سایت گردشگری و بومگردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نازنین احمدی بازدید : 175 تاريخ : دوشنبه 29 دی 1399 ساعت: 22:02

مساحت و موقعیت جغرافیایی استان گیلان

مساحت و موقعیت جغرافیایی استان گیلان

در این مقاله قصد داریم شما را با موقعیت جغرافیایی و میزان مساحت استان گیلان بیشتر آشنا کنیم ، پس با چترآتا همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در گیلان می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

گیلان استانی در شمال و شمال غرب کشور و به مرکزیت شهر رشت است . استان گیلان با مساحت 14 هزار و 700 کیلومتر مربع ، حدود 9/0 درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته است .

این استان از جنوب شرق با استان مازندران، از جنوب با استان قزوین ، از غرب با استان‌های زنجان و اردبیل و از شمال با کشور جمهوری آذربایجان دارای مرز مشترک است و دیگر اینکه بخش عمده‌ای از مرزهای شمال شرق و شرق آن را نیز سواحل دریای خزر تشکیل می‌دهد .

استان گیلان با مختصات جغرافیایی '34  ْ36 تا '27  ْ38 عرض شمالی و بین '34  ْ48  تا '36  ْ50 طول شرقی و با وسعت 13952 کیلومتر مربع ، 8/0 درصد از مساحت کشور ایران را تشکیل می‌دهد .

 این استان بر اساس آخرین تغییرات در تقسیمات کشوری دارای 16 شهرستان ، 43 بخش ، 109 دهستان و 49 شهر است . نام‌های شهرستان‌های استان عبارتند از: املش، آستارا، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رضوان‌شهر، رودبار، رودسر، سیاهْکَل، شَفْت، صومعه‌سرا، تالِش، فومَن، لاهیجان، لَنْگرود، ماسال و رشت که همه آنها دارای مرکزینی هم‌نام با شهرستان هستند . به جز هفت شهرستان املش، سیاهکل، رودبار، شفت، فومن، صومعه‌سرا و ماسال، بقیه شهرستان‌های استان، در کنار دریا واقع شده‌اند .

استان ساحلی گیلان مانند استان مازندران با دیوارة عظیم البرز از بقیه سرزمین ایران، جدا شده است و محدودة جغرافیایی آن به واحد جغرافیای طبیعی جنوب دریای خزر تعلق دارد . سلسلة جبال البرز با ارتفاع متوسط 3000 متر، جلگه گیلان را در بر گرفته و در واقع همین رشتة کوه عامل سرسبزی استان گیلان است .

استان گیلان به لحاظ توپوگرافی دارای دو بخش تقریباً برابر و متمایز از یکدیگر است. بخش هموار آن با نام جلگه گیلان و نیز با نام‌های جلگه‌های تالش و آستارا، نواحی شمال غرب، شرق و مرکز استان را در بر گرفته است و عموماً سواحل دریا و مناطق آبرفتی رودهای منتهی به دریا را شامل می‌شود.

جلگه‌ها در استان گیلان از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشند و به دو بخش جلگه‌‌ شرقی و جلگه مرکزی تقسیم می‌شوند. جلگه شرقی به‌صورت نواری بین سواحل دریای خزر و دامنه‌های شمالی البرز غربی با وسعت اندکی واقع شده که به‌صورت مستقیم تحت تأثیر آبرفت‌های بسیاری از رودخانه‌های ساحلی با خصوصیات سیلابی قرار گرفته است.

جلگه مرکزی به شکل مثلث، در حدفاصل امامزاده‌هاشم، انزلی و چمخاله به‌صورت وسیع تشکیل شده است. مهم‌ترین عوامل مؤثر بر وسعت این جلگه، عبارت‌اند از رسوب‌گذاری سفیدرود، تبخیر شدید منابع آبی، وجود گسل که باعث جدا شدن رشته کوه‌های غربی از رشته کوه‌های البرز شده و سبب حرکات طبقات زمین به سمت شمال گردیده است و نیز عوامل دیگری که در گذشته باعث پایین رفتن سطح آب دریای خزر گردیده است.

دشت به سرزمینی نسبتاً هموار گفته می‌شود که دور تا دور آن را حصاری از کوهستان در بر گرفته است. مهم‌ترین دشت استان گیلان جواهر دشت است که زیبایی‌های بی نظیر و مناظر بکر آن هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.

بخش ناهموار و کوهستانی گیلان نیز شامل رشته کوه‌هایی است که از دره رود آستارا در شمال استان تا کوه‌های سماموس در شرق استان کشیده شده و خود شامل رشتة غربی (کوه‌های تالش، ماسوله و...) و رشتة شرقی (بخش غربی کوه‌های البرز) است.

این ناهمواری‌ها نتیجة حرکات کوهزایی اواخر دوران سوم زمین‌شناسی است. از قله‌های مهم ارتفاعات مذکور، می‌توان به بکروداغ یا بغروداغ 3300 متر‍ و ماسوله داغ به ارتفاع 3050 متر‍ و به درفک کوه به ارتفاع 2705 متر‍ اشاره کرد.

استان گیلان در قسمت غربی حوضة آبریز دریای خزر قرار دارد. سفیدرود با 11 شاخة اصلی و 10 شاخة فرعی از بزرگ‌ترین رودهای حوضة آبریز دریای خزر است و جلگة مرکزی استان محصول آبرفت همین رود است که کشاورزی پر رونقی را موجب گشته است. به لحاظ آب و هوا، استان گیلان در منطقه‌ای که آب و هوای خزری در آن حاکم است، واقع شده است.

 

آب و هوای گیلان

 

مجاورت با دریای خزر، وزش بادهای محلی، ارتفاع و امتداد کوه‌های البرز غربی و تالش، جابجایی توده‌های هوایی شمالی و غربی و پوشش متراکم جنگلی، از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر آب و هوای استان گیلان است. در استان گیلان انواع مختلف آب و هوا به شرح زیر وجود دارد :

1 . آب و هوای معتدل مرطوب: این آب و هوا مناطق جلگه‌ای و کوهپایه‌ای را در برمی‌گیرد، زمستان‌های معتدل، تابستان‌های گرم و مرطوب و بارندگی سالانه بین 1000 تا 2000 میلی‌متر از ویژگی‌های این نوع آب و هوا است.

2 . آب و هوای مرطوب کوهستانی: این نوع آب و هوا ارتفاعات بیش از 1500 متر را در برمی‌گیرد و ویژگی آن داشتن زمستان‌های سرد و پربرف و تابستان‌های معتدل است.

3 . آب و هوای نیمه‌خشک: این آب و هوا مساحت کمی از استان گیلان در محدوده شهرستان رودبار را در برمی‌گیرد و مهم‌ترین ویژگی آن بارش کم و خشکی هوا است. میانگین ریزش جوی سالانه کمی بیش از 36 میلی‌متر است.

وجود چنین ویژگی‌های اقلیمی سبب شده است تا بین مناظر طبیعی، پوشش گیاهی، حاصلخیزی خاک، زندگی جانوری، نوع معیشت، تراکم جمعیت، شکل بناها، تمدن مادی و فرهنگی استان گیلان با دیگر استان‌های ایران تفاوت آشکاری وجود داشته باشد.

امتداد رشته کوه‌های البرز در غرب و جنوب استان سبب شده است، آب‌ و هوای استان گیلان، معتدل و در اکثر نقاط دارای رطوبت بالایی باشد و در واقع استان گیلان مرطوب‌ترین ناحیه کشور است. میزان بارندگی در این استان به بادهای مرطوبی بستگی دارد که در زمستان از شمال غرب، در بهار از شرق و در تابستان و پاییز از غرب می‌وزند. این بادها هوای مرطوب دریا را به سوی جلگه گیلان می‌رانند و بر اثر برخورد این توده‌های هوایی با توده‌های هوای مرطوبی که از سوی دریای مدیترانه به سوی دریای خزر می‌آیند، بارندگی‌های فراوان و طولانی رخ می‌دهد.

بیشترین میزان بارش در این استان به ترتیب در فصل پاییز، زمستان، تابستان و بهار رخ می‌دهد. کم ‌باران‌ترین ماه در استان گیلان تیرماه می‌باشد، اما بارندگی زیاد در شهریور ماه سبب شده است که میانگین بارش فصل تابستان نسبت به بهار بیشتر شده و در نتیجه بهار کم‌باران‌ترین فصل استان شناخته شود.

منبع: مجله چتراتا

گردشگری و بومگردی...
ما را در سایت گردشگری و بومگردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نازنین احمدی بازدید : 173 تاريخ : دوشنبه 29 دی 1399 ساعت: 21:52

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :